Oczekuje

Wpisz aby wyszukać

Warzywa i owoce – jaką pełnią rolę w diecie?

Podziel się

W piramidzie żywieniowym warzywa i owoce ustępują miejsca jedynie produktom zbożowym stanowiąc skarbnicę cennych dla zdrowia składników odżywczych. Nie tylko wzmacniają one odporność organizmu, ale także są doskonałą ochroną przed chorobami cywilizacyjnymi oraz nowotworami. Jakie jest nasze dziennie zapotrzebowanie na nie? W przypadku osób dorosłych, przeciętna dawka, to 600-700 gram. Idealne jest dodawanie ich więc w miarę możliwości do każdego posiłku.

Dieta, a spożywanie warzyw

Warzywa ze względu na swoje właściwości zdrowotne, jak i niską kaloryczność są bardzo ważnym elementem wchodzącym w skład jadłospisu diety odchudzającej. Ich wartość energetyczna w 100 g wynosi zazwyczaj od 10 do 40 kcal. Ich jedzenie jest także doskonałym sposobem na uniknięcie tak bardzo popularnego nagłego napadu głodu. Dzieje się tak ze względu na to, że zawierają one dużą ilość wody i małą węglowodanów. Dzięki temu, nie ma mowy o gwałtownym podwyższeniu poziomu cukru we krwi, co jest główną przyczyną nagłego odczuwania przysłowiowego ssania w żołądku.

Kolejny plus dla warzyw za to, że stanowią dla organizmu skarbnicę składników odżywczych. Są dla niego niczym tarcza pomocna w obronie przed niedoborami pokarmowymi, dzięki czemu odchudzanie nie zakończy się wypadaniem włosów, anemią oraz ogólnym osłabieniem. Mimo niskiej wartości energetycznej większości warzyw, możemy wśród nich znaleźć takie, które dzięki wyższemu indeksowi glikemicznemu mogą nas nasycić. Należą do nich: ziemniaki, gotowana marchewka, buraki, zielony groszek, bób, kukurydza oraz warzywa strączkowe.

Najmniejszą ilość kalorii zawierają natomiast między innymi: boćwina, bakłażan, pomidor, ogórek, cebula, brokuł, cukinia, kalafior, fasolka szparagowa, papryka, por, seler, szpinak, kapusta oraz kalarepa.

Dieta, a owoce

W przeciwieństwie do warzyw, owoce w diecie odchudzającej muszą być spożywane w ograniczonych ilościach, głównie ze względu na wysoką zawartość cukrów. Optymalną ilością jest jedna lub dwie porcje w ciągu dnia. Nie można jednak z nich zrezygnować i pozbawić się tym samym cennych wartości odżywczych. Zawarte w nich witaminy i składniki mineralne skutecznie wspomagają walkę w obniżeniu poziomu cholesterolu, a także wspomagają leczenie nadciśnienia. Są także dobrym sposobem na niedopuszczenie do zakwaszenia organizmu. W codziennym jadłospisie nie może zabraknąć również owoców w suszonej postaci. To bardzo cenne źródło błonnika, który likwiduje zaparcia, a także zawiera sporo witamin. Minusem jest duża zawartość cukru, więc najlepiej po prostu zrobić z nich dodatek do potraw, na przykład płatków owsianych.

Jeśli szukasz specjalistów od żywienia koniecznie odwiedź: https://diet4u.pl/szkolenia-doradztwo-zywieniowe/

Warzywa i owoce – pomysły na wykorzystanie w posiłkach

Jako, że warzywa i owoce powinny znaleźć się w każdym naszym posiłku, warto wiedzieć, w jaki sposób to zrobić, aby nam się szybko nie znudziły. Mogą one stać się kompanem składników sałatek i zup. Niemniej smacznie prezentują się w sosach oraz różnej maści zapiekankach. Zamiast tradycyjnej jajecznicy, można postawić na omlet z ich dodatkiem, a tradycyjne ciasto zastąpić marchewkowym. Jeśli nie mamy czasu lub pomysłu na przygotowanie potraw z nimi w rolach głównych, zawsze możemy skorzystać z opcji pt. catering pudełkowy.

Zostaw komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *